ACTIVITATE
Serviciul Evaluare Complexă pentru Adulți

EVALUAREA COMPLEXĂ PENTRU CERTIFICATUL DE ÎNCADRARE ÎN GRAD DE HANDICAP
CE TREBUIE SĂ ȘTIU!
Încadrarea în grad și tip de handicap se realizează în condițiile prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată.
Încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de handicap se atestă prin certificat emis de către Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți Sector 4.
Încadrarea în grad de handicap se realizează doar dacă afecțiunile diagnosticate în referatele medicale depuse la dosar sunt prevăzute și în criteriile medico-psihosociale aprobate prin Ordinul nr. 762/1992/2007, actualizat și modificat și sunt îndeplinite condițiile privind debutul afecțiunii sau valorile minime prevăzute în acesta.
Tipurile de handicap sunt: fizic (cod 1), somatic (2), auditiv (3), vizual (4), mental (5), neuropsihic (6), asociat (7), HIV/SIDA (8), boli rare (9), surdocecitate (10).
Gradele de handicap sunt: uşor (IV), mediu (III), accentuat (II), grav (I) cu sau fără asistent personal.
Pentru emiterea certificatului de încadrare sau neîncadrare în grad de handicap este obligatoriu să se realizeze evaluarea complexă a persoanei solicitante.
Evaluarea complexă (adică: evaluare socială, medicală, psihologică, educațională, vocațională și a nivelului de integrare socială) reprezintă un proces prin care sunt estimate şi recunoscute particularităţile de dezvoltare, integrare şi incluziune socială a persoanei. Procesul presupune colectarea de informaţii cât mai complete şi interpretarea acestora în scopul orientării asupra deciziei şi intervenţiei.
În baza Raportului de evaluare complexă întocmit de specialiștii Serviciul Evaluare Complexă pentru Adulți și a documentelor justificative aflate în dosarul dumneavoastră, Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți Sector 4 decide încadrarea sau respingerea încadrării în grad şi tip de handicap.
ACTE NECESARE DOSAR DE HANDICAP
CEREREA-TIP DE EVALUARE (descarcă)
– modelul este prevăzut în Anexa 4 din HG 430/2008;
– se completează toate secțiunile;
– se datează și se semnează de către titularul dosarului;
– semnează și persoana care depune cererea-tip ;
– se semnează declarația de informare legislativă (descarcă);
– titularul semnează acordul de prelucrare a datelor (descarcă);
SCRISOARE MEDICALĂ – TIP DE LA MEDICUL DE FAMILIE (descarcă)
– modelul este prevăzut în Anexa 5 din HG 430/2008;
– este obligatorie pentru dosarele noi;
– este obligatorie pentru persoanele nedeplasabile;
– reflectă starea prezentă, actuală (emisă de maximum 60 de zile);
– stabilește locul evaluării (la domiciliu sau la sediul nostru);
– se depune în original;
– verifică să fie datată, cu nr. înregistrare și cod parafă
REFERAT MEDIC SPECIALIST
– cuprinde diagnostic, istoric, stadiul bolii, tratament, posibilitate de recuperare, recomandări;
– se anexează și alte investigații necesare, în funcție de diagnostic: CT, biopsie, analize de sânge, examen psihologic, teste de autonomie, etc.;
– reflectă starea prezentă, actuală (emis de maximum 60 de zile);
– se depune în original;
– verifică să fie datat, cu nr. înregistrare și cod parafă;
DOCUMENTE ADMINISTRATIVE:
a) Actul de identitate – copie;
– va fi prezentat în original la momentul evaluării complexe;
– trebuie să fie în termen de valabilitate și să aibă menționată adresa de domiciliu sau reședință pe raza Sectorului 4;
– se depun copii BI/CI ale persoanei care depune dosarul în numele titularului;
b) Documente privind veniturile realizate (în funcție de situație):
- adeverinţă de salariat – pentru persoanele salariate;
- adeverinţă de la ANAF – pentru cei care nu realizează venituri fisacale sau realizează din alte surse;
- decizie de pensie și talon de pensie recent – pentru persoanele pensionate la limită de vârstă, invaliditate, anticipat, cu pensie urmaș, etc;
c) Alte documente:
- declarație privind prelucrarea datelor cu caracter personal (descarcă).
- dacă solicitantul se află într-un centru se va prezenta o adeverinţă în acest sens.
DOSARELE SE DEPUN:
– DIRECT la registratura instituției noastre din Bld. Metalurgiei nr. 12-18, Sector 4 – GRAND ARENA, et. 1
– ONLINE: sec_adulți_s4@dgaspc4.ro
PROGRAM DEPUNERE CERERI:
LUNI…………….8:30 – 16:00
MARȚI………….8:30 – 16:00
MIERCURI……8:30 – 16:00
JOI………………..8:30 – 16:00
VINERI……… 8:30 – 13:00
Cererea poate fi depusă de solicitant, familia sa, reprezentantul legal, asistentul personal, organizaţia neguvernamentală al cărei membru este persoana cu handicap sau, în lipsa acestora, de către orice persoană care o reprezintă.
Solicită sprijin și consiliere din partea Serviciului de Evaluare Complexă pentru furnizarea informațiilor necesare, astfel încât să obții cât mai facil și rapid certificatul și să beneficiezi de drepturile prevăzute de Legea nr. 448/2006.
DE REȚINUT!
- domiciliul reprezintă adresa din actul de identitate, iar acesta trebuie să fie valabil, cu adresa în Sectorul 4;
- ancheta socială se realizează doar la adresa din buletin;
- ancheta socială este obligatorie și stabilește statutul şi contextul social în care persoana trăieşte;
- evaluarea complexă se va efectua la domiciliu, pentru persoanele pentru care medicul de familie a emis o scrisoare – tip cu mențiunea „nedeplasabil”;
- pentru stabilirea unor concluzii, vi se poate solicita completarea dosarului şi cu alte documente.
- în cazul neprezentării tuturor documentelor necesare, evaluarea complexă nu se poate realiza și cererea nu poate fi soluţionată;
- nu se încadrează în handicap toate afecțiunile, ci doar cele care îndeplinesc condițiile prevăzute în Ordinul nr. 762/1.992/2007, pentru aprobarea criteriilor medico-psiho-sociale pe baza cărora se stabileşe încadrarea în grad de handicap;
- încadrarea în grad de handicap a unor afecțiuni este posibilă doar dacă dosarul conține documente justificative care să ateste că afecțiunea a fost diagnosticată precoce: congenital, în copilărie-adolescență:
- până la vârsta de 18 ani (retard mental);
- până la vârsta de 26 de ani (afecțiuni psihice, auditive, cardiace, respiratorii, hepatice, osteo-articulare, musculare, epilepsie, diabet zaharat);
- până la vârsta de 35 de ani (schizofrenia).
- afecțiunile diagnosticate trebuie să fie evaluate de medicul specialist pentru afecțiunea respectivă (concretizat printr-un referat de stare prezentă);
- nu se iau în calcul afecțiunile pentru care nu s-au depus la dosar referate de specialitate și investigațiile necesare (vezi Ordinul nr. 762/1992/2007).
- încadrarea în grad de handicap a adulților diferă de încadrarea în handicap a minorilor și de încadrarea în grad de invaliditate (care apaține de Casa de Pensii), realizându-se în baza unor reglementări legale diferite;
- evaluarea complexă se realizează în termen de 60 zile, după care dosarul va fi transmis Comisiei de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap Sector 4, aceasta urmând să stabilească, în termen de 15 zile lucrătoare, încadrarea sau neîncadrarea în grad şi tip de handicap;
- în cazul dosarelor revizuibile, cererea de evaluare se depune cu 60 de zile înainte de expirarea certificatului.
LEGISLAȚIE
– Legea nr. 292 din 20 decembrie 2011 – Legea asistenţei sociale;
– Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare;
– H.G. nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap;
– H.G.R nr. 430/2008 – Metodologie privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de Evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
– Ordinul nr. 762/1992 din 31 august 2007 al MMFES și Ordinul 1992 din 19.11.2007 al MSP pentru aprobarea criteriilor medico-psihosociale pe baza cărora se stabileşte încadrarea în grad de handicap;
– Ordinul nr. 2298/23.08.2012 privind aprobarea Procedurii-cadru de evaluare a persoanelor adulte în vederea încadrării în grad şi tip de handicap;
– Ordinul nr. 1048 07/11/2024 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcționare a comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
Date de contact:
Bulervardul Metalurgiei, nr. 12 – 18, et. 1, sector 4, București.
Telefon: 021.9441 / 0371.346.967
Email: sec_adulti_s4@dgaspc4.ro
EVALUAREA COMPLEXĂ PENTRU OBȚINEREA ATESTATULUI DE ASISTENT PERSONAL PROFESIONIST
CE TREBUIE SĂ ȘTIU!
Asistentul personal profesionist este o persoană care asigură, prin activitatea pe care o desfășoară la domiciliul său, îngrijirea și protecția adultului cu handicap grav sau accentuat pe baza nevoilor individuale ale acestuia.
Poate fi asistent personal profesionist persoana care deține un atestat în acest sens, eliberat de Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți Sector 4.
Pentru emiterea atestatului este obligatoriu ca serviciul de evaluare complexă să realizeze o evaluare multidisciplinară din care să rezulte îndeplinirea condițiilor minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii și protecției adulților cu handicap grav sau accentuat.
În baza Raportului de evaluare complexă întocmit de specialiștii Serviciul Evaluare Complexă pentru Adulți și a documentelor justificative aflate în dosarul dumneavoastră, Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți Sector 4 decide eliberarea atestatului sau respingerea cererii.
DREPTURI ȘI FACILITĂȚI:
Pe perioada îngrijirii şi protecţiei adulţilor cu handicap grav sau accentuat, asistentul personal profesionist beneficiază de următoarele drepturi:
- salariu de bază potrivit Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice;
- sporuri și concedii, acordate conform prevederilor legale în vigoare.
- Alocaţie lunară de îngrijire (cheltuieli lunare de locuit, hrană şi echipament) se calculează astfel:
– 1,2 din indicatorul social de referinţă*, pentru persoana adultă cu handicap accentuat;
– 1,5 din indicatorul social de referinţă, pentru persoana adultă cu handicap grav.
*Indicatorul social de referinţă este prevăzut de Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă.
- consiliere şi sprijin din partea specialiştilor DGASPC, în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce îi revin cu privire la îngrijirea şi protecţia persoanei adulte cu handicap grav sau accentuat;
- decontarea cheltuielilor de transport interurban, cazare şi masă, în cazul în care deplasarea se face în interesul adultului cu handicap grav sau accentuat, în condiţiile stabilite pentru personalul din sectorul bugetar;
- transport urban gratuit, în condiţiile prevăzute la art. 23 din Legea nr. 448/2006, republicată.
OBLIGAȚII:
Asistentul personal profesionist are următoarele obligaţii principale:
- să participe anual la instruirea organizată de angajator;
- Să semneze un angajament, ca act adiţional la contractul individual de muncă, prin care îşi asumă răspunderea de a realiza integral planul individual de servicii al adultului cu handicap grav sau accentuat;
- să presteze pentru adultul cu handicap grav sau accentuat toate activităţile şi serviciile prevăzute în contractul individual de muncă, în fişa postului şi în planul individual de servicii;
- să trateze cu respect, bună-credinţă şi înţelegere adultul cu handicap grav sau accentuat şi să nu abuzeze fizic, psihic ori moral de starea acestuia;
- să comunice DGASPC, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoştinţă, orice modificare survenită în starea fizică, psihică ori socială a adultului cu handicap grav sau accentuat şi alte situaţii de natură să modifice acordarea drepturilor prevăzute de lege.
Neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare de către asistentul personal profesionist a obligaţiilor prevăzute de dispoziţiile legale în sarcina acestuia, precum şi a celor prevăzute în contractul individual de muncă atrage răspunderea disciplinară, civilă, ori, după caz, penală a asistentului personal profesionist, în condiţiile legii.
ACTE NECESARE
1. CEREREA DE EVALUARE
- se completează toate secțiunile, se datează și se semnează de către solicitant (persoana care solicită atestatul);
- titularul semnează acordul de prelucrare a datelor (descarcă);
- poate fi completată și semnată electronic;
- cererea va menționa în mod obligatoriu mențiuni privind:
- numărul de persoane adulte cu handicap grav sau accentuat pentru care solicitantul consideră că poate asigura simultan condiții optime;
- disponibilitatea de a îngriji persoane adulte cu handicap infectate HIV sau bolnave SIDA.
2. ACTUL DE IDENTITATE
- dovada domiciliului sau a reşedinţei se face cu actul de identitate, aflat în termen de valabilitate;
- actul de identitate se depune la dosar în copie (informațiile trebuie să fie lizibile);
- actul de identitate se prezintă în original, la momentul realizării evaluării (pentru a pune viza „conform cu originalul”).
3. ACTE DE STARE CIVILĂ
- copie certificat de naștere, copie certificat de căsătorie sau după caz copie hotărâre divorț;
- documentele se prezintă în original, la momentul realizării evaluării (pentru a pune viza „conform cu originalul”).
4. ACTE DE STUDII ȘI CALIFICĂRI
- Copie după dovada absolvirii învățământului general obligatoriu corespunzător prevederilor legale în vigoare la data absolvirii studiilor;
- Copie după certificatul de calificare sau după certificatul de competențe profesionale ca asistent personal profesionist;
- Documentele se prezintă în original, la momentul realizării evaluării (pentru a pune viza „conform cu originalul”).
5. ACTE MEDICALE
- Adeverințe medicale privind starea de sănătate, eliberate de medicul de familie, atât pentru solicitant, cât și pentru persoanele cu care locuiește. Documentele trebuie să fie complete, recente și fără modificări;
- Documentele se depun în original.
6. ACTE PRIVIND LOCUINȚA
- Copie după titlul de proprietate/coproprietate sau după contractul de închiriere sau comodat al locuinței, pe o durată de minimum 3 ani, cu o cameră separată pentru persoana/ persoanele care urmează a fi îngrijită/îngrijite;
- Declarație pe propria răspundere, în formă autentică, a coproprietarului/coproprietarilor sau a proprietarului, în cazul închirierii sau al comodatului, privind acordul ca solicitantul să desfășoare activitatea de asistent personal profesionist;
- Documentele se prezintă în original, la momentul realizării evaluării (pentru a pune viza „conform cu originalul”).
7. ALTE DOCUMENTE:
- scurtă prezentare a solicitantului, precum și a persoanelor cu care acesta locuiește, menționând:
- numele și prenumele, data nașterii acestora și gradul de rudenie sau tipul de relație cu solicitantul.
- acordul scris din partea fiecărei persoane adulte cu care solicitantul locuiește referitor la activitatea pe care acesta urmează să o desfășoare;
- motivația pentru care solicitantul dorește să devină asistent personal profesionist.
DOSARELE SE DEPUN:
- DIRECT la registratura instituției noastre din Metalurgiei nr. 12-18, Sector 4, Grand Arena, et. 1
- ONLINE: sec_adulti_s4@dgaspc4.ro
