ACTIVITATE

Serviciul Prestații Sociale pentru Persoane cu Handicap

IMPORTANT

Începând cu anul 2025, persoanele încadrate în grad de handicap GRAV sau ACCENTUAT pot  deconta combustibilului utilizat la efectuarea unei deplasări  interurbane cu un autovehicul, solicitând emiterea unui Card de Carburant.

 Acest CARD se va alimenta trimestrial sau semestrial, cu suma cu cuvenită în conformitate cu gradul de handicap și valabilitatea certificatului de încadrare.

 În acest sens vă rugăm să citiți Secțiunea DECONT CARBURANT, unde sunt explicați pașii de urmat, precizări privind procedura de eliberare a cardului, precum și formulare ce trebuiesc completate.

CARDURILE pot fi activate de către beneficiari la prima tranzacție prin introducerea cardului în POS, împreună cu folosirea codului PIN, din aplicația ,,UpMobil”, de pe www.uponline.ro sau telephonic prin apelarea numărului dedicate.(date afișate pe spatele plicului în care se primște cardul)

INFORMARE

PENTRU CA PLATA LUNARĂ AFERENTĂ DREPTURILOR ȘI FACILITĂȚILOR SĂ SE POATĂ FACE LA TIMP ESTE NECESAR CA CERERILE DE DECONT CARBURANT; DECONT ABONAMENT METROU; EXTRASE CONT; ACTE IDENTITATE NOI  SĂ FIE DEPUSE PANA LA DATA DE 27 (INCLUSIV) ALE FIECĂREI LUNI.

IN CAZ CONTRAR ACESTEA VOR FI PRELUCRATE ÎN LUNA URMĂTOARE.

 În vederea obţinerii drepturilor conferite de legislaţia în vigoare vă rugăm să citiţi cu atenţie prezentele instrucţiuni care sunt destinate pentru a facilita activităţile de lucru cu publicul. În funcţie de gradul de handicap şi de specificul situaţiei în care vă aflaţi, fie ca persoană cu handicap fie ca asistent personal sau însoţitor/curator/tutore/reprezentant legal, este necesar să efectuaţi anumite demersuri, care vor fi detaliate mai jos.
            Punerea în plată a drepturilor dumneavoastră se face din oficiu, conform Certificatului de Încadrare emis de Comisia de Evaluare a Persoanelor cu Handicap pentru Adulți Sector 4/ Comisia pentru Protectia Copilului. În cazul în care nu doriți să beneficiați de plata prestațiilor sociale  trebuie să depuneți o cerere-tip ( Cerere Renunțare Drepturi )

            De asemenea, trebuie să cunoaşteţi că drepturile conferite de legislaţia în vigoare se acordă doar pentru perioada de valabilitate a certificatului de handicap-valabilitatea certificatului este înscrisă pe fiecare dintre acestea şi poate fi 6 luni, 12 luni, 24 luni sau Permanent.
            Plata drepturilor băneşti se va efectua începând cu luna următoare emiterii certificatului de încadrare în grad de handicap şi se va realiza în mod automat pe perioada de valabilitate a certificatului. Același lucru se aplică și pentru dosarele venite prin transfer.

 Nu puteţi beneficia de drepturile legale fără a dispune de un act de identitate valabil care să dovedească domiciliul ori reşedinţa dumneavoastră în sectorul 4.

 La expirarea valabilității C.I.(carte de identitate) se suspendă automat drepturile persoanei cu handicap.

 Drepturile se reiau în urma următoare depunerii noii cărți de identitate, cu restanțele aferente.

            Orice modificare intervenită în situaţia medicală, familială, socială sau de altă natură a persoanei cu handicap trebuie anunţată instituţiei noastre, conform legislaţiei în vigoare, pentru a evita eventuale penalizări, în maxim 48 de ore de la luarea la cunoştinţă.

În cazul în care persoana cu handicap beneficiază de servicii în sistem rezidenţial public, plata drepturilor băneşti va fi suspendată, conform legislaţiei în vigoare, iar în cazul în care internarea nu a fost anunţată sumele încasate necuvenit constituie debite şi se vor recupera ca atare.

            Serviciul Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap(SPSPH) reprezintă biroul tehnic de acordare a drepturilor şi facilităţilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru un număr de aproximativ 11.000 de beneficiari , persoane cu dizabilităţi, adulţi şi copii.

Drepturile şi facilităţile acordate în cadrul acestui serviciu se compun din prestaţii sociale, gratuitate transport interurban şi plata dobânzilor la creditele contractate de persoanele cu dizabilităţi, conform legislaţiei, prin acordarea de: Card Parcare; Card European de dizabilitate;  Legitimație de dizabilitate; Roviniete; Transport Urban STB/Metrou; Transport Interurban (Bilete de călătorie); Decont Carburant;

Totodată personalul SPSPH, eliberează adeverințe, negații către diverse instituţii (DGASMB, APISMB; CNPP) care solicită informaţii referitoare la persoanele cu dizabilităţi din sectorul 4, la solicitarea acestora sau a persoanelor cu handicap.

Lista şi cuantumul lunar al prestațiilor sociale(drepturi în bani) este:

A.

Prestaţii Sociale

Grad / tip prestaţie

Indemnizaţie insoţitor echivalentă (opțional)

Indemnizaţie grad

(adulţi)

Buget personal

 complementar (adulți)

Prestație socială copii

 

-lei-

-lei-

-lei-

-lei-

 

Grav cu asistent personal

2574

529

199

463

 

Grav fără asistent personal

529

199

463

 

Accentuat

350

146

232

 

Mediu

80

80

 
 
       

B.

Gratuitate transport

Grad / tip facilitate

Metrorex – decont abonament lunar (după caz)

S.T.B.

Interurban

 

-lei-

-tip-

-tip-

 

Grav cu asistent personal angajat

100 x 2  (Ph+AP)

legitimație x 2   (PH+AP)

Bilete CFR(PH+AP) sau Decont Carburant (1500lei/an)

 

Grav cu indemnizaţie de însoţitor opţională şi

indemnizaţie de însoţitor nevăzător

100 x 2  (Ph+AP)

Legitimație (PH)

 Bilete CFR(PH+AP) sau Decont Carburant (1500lei/an)

 

Grav fără asistent personal

100

Legitimație (PH)

Bilete CFR(PH) sau Decont Carburant(1500lei/an)

 

Accentuat

100

Legitimație (PH)

Bilete CFR(PH) sau Decont Carburant(750lei/an)

 

Mediu

 
         

       Legislaţia specifică utilizată  şi aplicată în cadrul Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap în vederea îndeplinirii obiectivelor, este:

1.Legea 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
2.HG 268/2007 pentru stabilirea Normelor de aplicare a prevederilor Legii 448/2006, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, modificată şi completată;
3.Ordinul 62/2007 pentru aprobarea instrucţiunilor privind legitimaţia pentru transportul urban cu mijloace de transport în comun de suprafaţă pentu persoanele cu handicap şi modelul acesteia;
4.Ordinul ANPH nr. 223/2007 privind implementarea formatului unic al cardului legitimaţie de parcare pentru persoanele cu handicap;
5.Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, acordată persoanelor cu handicap deţinătoare de autoturisme adaptate handicapului, precum şi persoanelor care le au în îngrijire;

  1. HG nr. 1017/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap;

7.HG  nr. 1019/2018 privind aprobarea Procedurii de preluare de către agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti, a personalului cu atribuţii în efectuarea plăţilor prestaţiilor sociale pentru persoanele cu handicap de la direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţene, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucureşti, a Procedurii de acordare a plăţilor, precum şi situaţiile de suspendare, modificare, încetare a dreptului la prestaţiile sociale pentru persoanele cu handicap, precum şi pentru modificarea Statutului propriu de organizare şi funcţionare al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 151/2012;

  1. HOTĂRÂRE nr. 43 din 18 ianuarie 2024privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.017/2018pentru aprobarea Normelor metodologiceprivind modalitatea de acordare a drepturilor la transport interurban gratuit persoanelor cu handicap;
  2. ORDIN Nr. 163/2023 din 21 februarie 2023 privind implementarea formatului unic al cardului-legitimaţie de parcare pentru persoanele cu handicap

Formulare utilizate

Formularul H1– formular cu întrebuințări multiple; se adresează tuturor beneficiarilor care solicită sistarea dreptului la prestații sociale ( de ex. în caz de deces, transfer), ori prin care se solicită facilități de transport. Conţine informaţii despre datele de identificare ale beneficiarului, date privind încadrarea în grad de handicap, opţiunile sale în raport cu prestaţiile şi facilităţile de care beneficiază – în concordanţă cu încadrarea în grad de handicap;

Formularul H2 – Acest formular se adresează exclusiv asistenților personali ai persoanelor cu dizabilități, angajați în cadrul D.G.A.S.P.C. sector 4 aflați în evidența Biroului Resurse Umane Asistenți Personali, care solicită modificarea raporturilor de muncă (suspendarea, încetarea sau continuarea activității).

Formularul H3 – formularul se adresează reprezentanţilor legali ai minorilor diagnosticaţi cu handicap de tip HIV/SIDA, în vederea acordării alocaţiei de hrană prevăzută în legislaţia în vigoare;

Conţine datele de identificare ale beneficiarului şi opţiunea exprimată pentru luna în care se doreşte acordarea acestui tip de beneficiu si este insotita de adeverinţă de la unitatea sanitară la care copilul este luat în evidenţă din care să reiasă numărul de zile de spitalizare de care copilul a beneficiat în luna curentă si copie act identitate reprezentant legal

Formularul H4 – formularul se adresează, atât persoanelor încadrate în grad de handicap, cât și celor care nu se află în evidența DGASPC sector 4 și care solicită SPSPH eliberarea unei adeverinţe necesară la diverse instituții. Conţine datele de identificare ale persoanei,

Formularul H6 – formularul se adresează persoanelor încadrate în grad de handicap grav cu asistent personal, care au optat pentru primirea indemnizației de însoțitor, dar din diferite motive, nu au intrat în posesia sumelor cuvenite.  Totodată, formularul este folosit și pentru reordonanțarea sumelor cuvenite ca urmare a decontării cartelei metrorex și carburant;

Formularul H7 – Acest formular se adresează exclusiv asistenților personali ai persoanelor cu dizabilități, angajați în cadrul D.G.A.S.P.C. sector 4 aflați în evidența Biroului Resurse Umane Asistenți Personali, care solicită acordarea concediului de odihnă anual.

Formularul H8 – Acest formular se adresează beneficiarilor aflaţi în evidenţa Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap care doresc, eliberarea unui card de parcare
Formularul H9 – formularul se adresează exclusiv asistenţilor personali ai persoanelor cu dizabilităţi care efectuează concediul de odihnă şi este completat în vederea acordării indemnizaţiei de însoţitor (opţional) pentru persoana cu dizabilităţi, în condiţiile prevăzute în lege;

Formularul H10 – Acest formular se adresează exclusiv Asistenţilor Personali ai persoanelor cu dizabilităţi care au optat pentru acordarea facilităţilor privind transportul, aşa cum sunt acestea prevăzute în lege.

Formularul H11 prin acest formular beneficiarii depun documente privind actualizarea datelor personale (carte de identitate, schimbare domiciliu), modalitate de plată (extras de cont/opțiune poștă), ori   depunerea unor documente juridice (sentințe civile, contracte de furnizare de servicii sociale).

Anexa1 – Acest formular se adresează beneficiarilor aflaţi în evidenţa Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap care deţin autoturism proprietate personală şi doresc demararea demersurilor pentru eliberarea rovinietei de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA. Conţine datele de indentificare ale beneficiarului, opţiunea acestuia, precum şi precizări de ordin tehnic şi legislativ privind acordarea celor solicitate.

Anexa2 – Acest formular se adresează însoţitorilor persoanelor încadrate în gradul grav de handicap cu asistent personal aflaţi în evidenţa Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap care doresc demararea demersurilor pentru eliberarea rovinietei de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA. Conţine datele de indentificare ale beneficiarului, opţiunea acestuia, precum şi precizări de ordin tehnic şi legislativ privind acordarea celor solicitate.

Anexa3 – Acest formular se adresează asistenţilor personali ai persoanelor încadrate în gradul grav de handicap cu asistent personal aflaţi în evidenţa Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap care doresc demararea demersurilor pentru eliberarea rovinietei de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA. Conţine datele de indentificare ale beneficiarului, opţiunea acestuia, precum şi precizări de ordin tehnic şi legislativ privind acordarea celor solicitate.

Prestaţii Sociale
            Plata prestaţiilor sociale (în sensul de constituire a dreptului – acordare) se face începînd cu luna următoare emiterii certificatului de încadrare în grad de handicap şi încetează cu luna următoare încetării dreptului la prestaţia socială respectivă.

Plata propriu-zisă a prestaţiei sociale se efectuează în luna următoare pentru luna în curs de catre Agentia pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului Bucuresti.

 Procedura de constituire şi acordare a dreptului

Prin dispoziție a Directorului General al DGASPC Sector 4 se stabilește acordarea/modificarea/suspendarea/încetarea dreptului la prestații sociale pentru persoanele cu handicap.

            Plata prestației sociale se face în baza deciziei de plată emisă de directorul executiv al APISMB, de către personalul cu atribuții în acest sens.

            Prestațiile sociale (drepturile) acordate persoanelor încadrate în grad de handicap sunt următoarele:

  1. Indemnizație lunară – prestație socială lunară reprezentând sume de bani acordate persoanelor cu handicap, de natură să faciliteze egalizarea de șanse, asigurarea unei vieți autonome și favorizarea incluziunii lor sociale; se acordă persoanelor adulte încadrate în gradul grav și accentuat de handicap, conform certificatului de încadrare, sau reprezentanţilor legali ai acestora (tutori).
  2. Buget personal complementar – stabilește limitele cheltuielilor personale din cursul unei luni, în funcție de gradul de handicap, pentru plata taxei de abonament radio/TV, a abonamentului telefonic cu impulsuri incluse și a taxei pentru abonamentul la curentul electric; se acordă persoanelor adulte încadrate în gradul grav, accentuat și mediu de handicap, conform Certificatului de încadrare, sau reprezentanţilor legali ai acestora.
  3. Prestație socială minor – se acordă părintelui, tutorelui, persoanei care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu handicap grav, accentuat, mediu în baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii;

Valoarea acestor prestații stabilite prin Hotărâre de Guvern, reprezintă procente din indicatorul social de referință (ISR), prevăzut de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare;

  1. Indemnizația de însoțitor optional – se acordă persoanelor adulte sau minore, încadrate în gradul de handicap grav cu asistent personal (sau reprezentanții lor legali), în situația în care se optează pentru acest drept și nu pentru angajarea unui asistent personal (AP).

Adultul cu handicap vizual grav poate opta pentru asistent personal sau indemnizație de însoțitor. 

Cuantumul indemnizației de însoțitor este echivalent cu salariul net al asistentului personal gradația 0, stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

            Opțiunea pentru acordarea indemnizației de însoțitor se face prin completarea formularelor ( CERERE ANEXA 2 ) – Persoana cu Handicap  sau pentru handicap vizual ( CERERE ANEXA1 )  

Prin solicitare depusă la sediul instituției situate în  B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1, sau online email: prestațiisociale@dgsapc4.ro ,  se poate opta pentru plata drepturilor în cont bancar.

 

 

 

NU  pot beneficia de prestaţii sociale:

– adulţii cu handicap îngrijiţi şi protejaţi în centre rezidenţiale publice, cu excepţia centrului de tip respiro, ori in alte tipuri de instituții rezidențiale publice cu caracter socio-medical, in care se asigură întreținere completă din partea autorității administrației publice pe o perioadă mai mare de o lună;

– adulţii cu handicap care sunt reţinuţi sau condamnaţi definitiv la o pedeapsă privativă de libertate, pe perioada reţinerii ori detenţiei;

 – adulţii cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri, aflaţi în îngrijirea şi protecţia asistentului personal profesionist;

   – copiii cu handicap care se află în internate sau centre de plasament aferente unităţilor ori instituţiilor de învăţământ special sau în alte tipuri de instituţii publice cu caracter social, cu excepţia centrului de tip respiro, în care se asigură întreţinere completă din partea autorităţii administraţiei publice;

-copii/tinerii aflați în plasament la asistent maternal profesionist.

Indemnizație lunară , Buget personal complementar

Documente necesare

  1. Cerere tip Formular H11
  2. Actul de identitate persoana cu handicap / reprezentant legal (obligatorie pentru minori) / Copie a actului care atestă calitatea de reprezentant legal (tutelă, curatelă).
    3. Document emis de o unitate bancară în care să fie înscris  codul IBAN al unui cont bancar deschis pe numele beneficiarului (sau al titularului prestaţiei sociale), în situaţia în care acesta sau repreprezentantul său legal optează pentru acordarea drepturilor prin virament bancar. 

Concedii Asistenţi Personali

În perioada efectuării concediului de odihnă al asistentului personal angajat, indiferent dacă este efectuat în totalitate sau in tranşe, indemnizaţia de însoțitor se acordă persoanei cu handicap sau reprezentantului legal al acesteia, o singură dată pe an.
          Valoarea indemnizaţiei, asa cum este menţionată anterior şi prevăzută în lege, este în cuantum egal cu salariul net al asistentului personal gradaţia 0, stabilit potrivit prevederilor legale care reglementează nivelul de salarizare a personalului plătit din fonduri publice.

Indemnizaţia se acordă persoanei cu handicap sau reprezentantului legal al acesteia o singură dată pe an, pe perioada în care asistentul personal angajat efectuează concediul de odihnă, indiferent dacă este efectuat în totalitate sau în tranşe.

Documente necesare

  1. Copie a cărţii de identitate a Asistentului Personal.
  2. Formularul H9

Reordonanţarea indemnizatiei de însoțitor

Beneficiarii de indemnizații de însoțitor, care din motive obiective nu au ridicat indemnizația de insotitor plătită prin mandat postal( la oficiul poştal de care aparțin) sau prin bancă în contul bancar declarat,  în decursul uneia sau a mai multor luni, pot solicita să le fie plătite sumele neîncasate prin intermediul casieriei D.G.A.S.P.C. sau prin bancă.

*se consideră că sumele respective au fost returnate instituţiei noastre de către Poşta Română sau unitatea bancară la care beneficiarii au deschis contul de virament.

Plata acestor drepturi se realizează în baza cererii însoţită de documentele justificative  prin casieria instituţiei, o dată pe lună (pe parcursul a trei zile consecutive) conform graficul afişat la sediul instituţiei sau prin banca.

 Pentru a putea ridica sumele de bani menţionate în luna în curs se impune ca solicitarea să fie depusă până în data de 10 a lunii. Cererile depuse ulterior datei de 10 vor fi achitate în luna următoare depunerii cererii.

Sumele de bani se elibereză numai persoanei îndreptăţite care trebuie să prezinte actul de identitate în original.

Documente necesare

  1. Cerere tip Formularul H6.

2.Actul de indentitate (original şi copie) al solicitantului.
3. Copie a certificatului de deces – pentru cererea formulată de aparţinătorii beneficiarilor decedaţi.
4. Documente justificative privind suportarea cheltuielilor de înmormântare – pentru cererea formulată de aparţinătorii beneficiarilor decedaţi și acte de stare civilă care să ateste calitatea de aparținător (soț supravietuitor, copii, părinți) pentru cererea formulată de apartinătorii beneficiarilor decedați.

  1. Document  care  atesta calitatea de moștenitor (pentru altele decat sot supravietuitor, copii, parinti) precum și  în situația în care sunt mai multi moștenitori, declarația pe propria răspundere că ceilalti moștenitori nu solicită aceste sume.

Facilităţi Transport

Beneficiarii acestor gratuităţi sunt:

  1. Persoanele cu handicap grav şi accentuat.
  2. Însoţitorii persoanelor cu handicap grav, în prezenţa acestora şi însoţitorii copiilor cu handicap accentuat, în prezenţa acestora.
  3. Asistenţii personali ai persoanelor cu handicap grav.

Acestor facilităţi se grupează în următoarele categorii:

Facilităţi de transport urban cu finanţare de la bugetul local al sectorului 4

  1. transport gratuit cu mijloace de transport în comun de suprafaţă (legitimaţii STB)
    2. transport gratuit cu metroul ( decont abonament lunar )
    3. acordarea cardurilor de parcare

Facilităţi de transport interurban cu finanţare de la bugetul de stat prin Autoritatea Națională pentru Persoanle cu Dizabilități 

  1. Acordarea de bilete de călătorie pentru transport interurban/decontare carburant /acordare bonuri valorice(BVC)/eliberare ,alimentare Card Carburant
  2. Acordare rovinietă

Facilitățile de transport urban(Legitimații STB)  precum și biletele de tip interurban, se acordă la Ghişeul nr. 1 – Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap,  în baza cererii,  doar titularului dreptului (sau reprezentantilor legali, după caz) cu prezentarea actului de identitate în original.

Persoanele care solicită acordarea facilităţilor de transport în comun trebuie să fie persoane deplasabile.

De asemenea, valabilitatea acestor documente este înscrisă în funcţie de valabilitatea (data) la care expiră Certificatul de încadrare în grad de handicap şi/sau actul de identitate al persoanei cu handicap care atestă domiciliul în sectorul 4 al Municipiului Bucureşti.

Obținere facilități

Facilitățile persoanelor cu handicap sunt drepturi care se acordă la cerere, nu din oficiu.

  1. Legitimaţie STB : 1 poză tip buletin; cererea tip Formularul H1 sau H10(pentru AP) – în cazul în care se solicită doar acordarea acestei facilităţi); actul de identitate în original. Se acordă pe loc la sediul  din B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, Relații cu Publicul – SPSPH – Ghișeul 1.

Legitimația STB se eliberează pe loc

  1. Bilete transport interurban :  completează și semnează cererea tip Formularul H1 sau H10(pentru AP)  ; actul de identitate în original si fotocopie.

Având în vedere că tipărirea biletelor de călătorie durează aprox 15 -20 min pentru fiecare beneficiar și pentru a evita aglomerarea la ghișeul susmenționat în așteptarea acestor bilete, recomandăm ca solicitările să fie efectuate din timp(minim 2 -3 zile) înaintea efectuării călătoriilor;

  1. Card de parcare: – 1 poză tip buletin; cerere tip Formularul H8; actul de identitate în original.

Cererile tip Formularul H8, se pot depune și online la email: prestațiisociale@dgsapc4.ro, cu mențiunea ca pozele să fie aduse fizic, înainte de ridicarea cardului.

Pentru emiterea acestor carduri, este necesar ca inițial, odată cu cererea să se semneze și cardul. Acestea se vor tipări săptămânal, vor fi plastifiate  și pregătite pentru eliberare.

Nu se eliberează pe loc

  1. Decont  abonament lunar – metrou : cerere tip Cerere metrou + actul de identitate în original al persoanei cu handicap şi/sau al asistentului personal, curatelă/tutelă după caz şi abonamentul lunar expirat.

Se decontează și alimentările lunare pe carduri Metrorex( copie card la prima depunere + chitanță alimentare).

Decontarea abonamentelor lunare(cartelelor), se face în luna următoare  depunerii acestora spre decontare la Registratura instituției – Ghișeul 1.

Nu se decontează cartele mai vechi de 6(șase) luni – să nu se depășească 6 luni de la data folosirii acestor abonamente( călătorii în Februarie – spre decontare depus maxim în august)

 Nu se decontează alimentările cardurilor în avans

  1. Rovinieta – Cererile (Anexa 1, 2 și 3) completate și însoțite de actele solicitate se depun la sediul DGASPC Sector 4 – din B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall grand Arena, Et. 1, Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1, sau online email: prestatiisociale@dgaspc4.ro

 

Cererile se depun până pe data de 10 ale fiecărei luni,  se trimit la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA(CNAIR SA)/ Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri care emite rovinietele în baza de date SIEGMCR (Sistemul informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control al rovinietei), astfel încât rovinieta să fie valabilă cu data de 01 a lunii următoare;

  1. Decontare dobândă

            Decontarea dobânzii pentru creditul obținut de către persoanele încadrate în grad de handicap grav (G) și acccentuat (A), conform prevederilor art. 27 din Legea nr. 448/2006, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu  handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

 Cererea  (cerere adeverinta ) completată și însoțită de actele solicitate se  depun la sediul DGASPC Sector 4 – din B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1.

Acte necesare:  copie act identitate PH, certificate de încadrare, declaratie proprie raspundere , declaratie prevederi articol 27.

            După eliberarea Adeverinței, beneficiarul contractează creditul de nevoi personale (contravaloarea în lei a sumei de 10.000 de euro), cumpără autoturismul.

Dosarul beneficiarului, care conține următoarele documente: cererea și declarațiile, adeverința, contractul de credit, graficul de rambursare a creditului, documente care atestă achiziționarea autoturismului (contract de vânzare/cumpărare, factură fiscală), certificat de înmatriculare auto, precum, se depune la la sediul DGASPC Sector 4 – din B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1.

            Potrivit prevederilor art. 17 alin. (4) din H.G. nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 448/2006, în situaţia în care persoana cu handicap beneficiară a creditului înregistrează restanţe la rambursarea acestuia, dobânda aferentă creditului se va suporta de către acesta.

            În situaţia în care solicitarea va fi acceptată în vederea acordării creditului, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, prin Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului sector 4, întocmește contractul de angajament rambursare dobândă și poate suporta plata dobânzii acestuia, în condiţiile impuse de lege, în limita creditelor bugetare aprobate anual conform Legii nr. 500/2002,  privind finanţele publice.

            Potrivit prevederilor art. 17 alin. (4) din H.G. nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 448/2006, în situaţia în care persoana cu handicap beneficiară a creditului înregistrează restanţe la rambursarea acestuia, dobânda aferentă creditului se va suporta de către acesta.

Dobânda se decontează de către DGASPC S4 în baza scadențarelor depuse la sediul instituției de către persoanele cu handicap sau reprezentanții legali ai acestora.

Beneficiarii au obligația să transmită  lunar dovada achitării ratelor și orice modificare apărută pe parcursul derulării creditului.

În vederea încheirii actelor aditionale anuale la contracte, beneficiarii au obligația de a transmite scadențarul (graficul de rambursare credit) pe anul următor.

NU se transmit graficele de rambursare lunare și pe anul următor, nu se decontează dobânda.

Note privind acordarea facilităţilor legate de transport:

*În cazul decesului persoanei cu handicap se recuperează biletele de călătorie interurban neutilizate.

Dacă persoana cu handicap a beneficiat de asistent personal se recuperează şi biletele de călătorie ale acestuia.

**În cazul transferului persoanei cu handicap, se va specifica numărul de bilete de călătorie interurban de care a beneficiat aceasta de la DGASPC sector 4.

***În cazul persoanelor cu handicap şi asistenţilor personali care au pierdut legitimaţie STB, Card Parcare, după declararea pierderii într-un ziar de circulație, persoana de la ghişeu va prelua solicitarea de eliberare a unui duplicat de la acestea, solicitare însoţită de anunţul din ziar . Apoi va elibera o altă legitimaţie care are numărul legitimaţiei pierdute şi care are menţiunea DUPLICAT.
****Copiii care au vârsta sub 7 ani beneficiază de transport gratuit, deci nu li se eliberează legitimaţii de transport. În cazul în care se solicită însoţitor pentru copilul cu vârsta sub 7 ani care nu are angajat asistent personal, legitimaţia STB  se eliberează pe numele copilului şi se bifează însoţitor. Atunci când este utilizată, legitimaţia nu este valabilă decât în prezenţa persoanei cu handicap.

  1. Adeverinţe

           Serviciul Prestaţii Sociale pentru Persoane cu Handicap eliberează adeverinţe persoanelor încadrate în grad de handicap, respectând prevederile legislaţiei în vigoare Formularul H4.
Pentru Oficiu Poştal, sau diverse instituții.
          Adeverinţele pentru oficiile poştale se eliberează pentru membrii familiei, în cazul în care a survenit decesul persoanei cu dizabilităţi, sau unei persoane desemnată prin procură specială de persoana cu dizabilităţi pentru a-i ridica prestaţiile sociale de la oficiul poştal pentru o anumită perioadă.
           Persoana depune la ghişeul serviciului Prestaţii Sociale formularul, însoţit de actul de identitate.
a) Dacă adeverinţa este necesară solicitantului la Oficiul Poştal pentru a ridica drepturile banesti, iar titularul a decedat, acest formular va fi însoţit suplimentar de o copie a certificatului de deces, copii ale chitanţelor fiscale prilejuite de cheltuieli legate de înhumare, acte de stare civilă din care să rezulte gradul de rudenie cu titularul şi o declaraţie pe propria răspundere că s-a ocupat de îngrijirea titularului decedat inclusiv de înhumarea acestuia.

8.Negaţii
          Negaţiile se eliberează pentru a confirma sau infirma existenţa unei persoane în evidenţa Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoanele cu Handicap. Aceste documente pot fi eliberate fie în cazul transferului unui dosar la un alt DGASPC din ţară, fie pentru a-i servi solicitantului în alte scopuri.
Persoana depune la ghişeul Serviciului Prestaţii Sociale pentru Persoanele cu Handicap Formularul H4, însoţit de actul de identitate. În cazul în care se solicită sistarea drepturilor pentru a se realiza transferul la un alt D.G.A.S.P.C., solicitantul va trebui să completeze şi formularul H1 în care să bifeze sistarea drepturilor.

DECONTARE CARBURANT

Beneficiarii măsurii de acordare a decontului de combustibil sunt persoanele cu handicap grav și accentuat,  familia, asistentul personal, asistentul personal profesionist sau însoţitorul, pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat, părintele, tutorele, asistentul maternal sau persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat în baza unei măsuri de protecţie special, stabilită în condiţiile legii.

            În conformitate cu HOTĂRÂRE nr. 43 din 18 ianuarie 2024, pentru persoanele cu handicap grav sau accentuat pot opta pentru acordarea gratuității la transportul interurban sau pentru acordarea de bonuri de carburant pe suport hârtie, denumite în continuare bonuri de carburant, de bonuri valorice pe suport electronic, denumite în continuare card de carburant, sau pentru decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul aflat în proprietatea acestora, fără a depăși suma de 1.500 lei/an, pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei/an, pentru persoanele cu handicap accentuat

          Cererea pentru exprimarea opțiunii pentru acordarea gratuităţii la transport interurban, se depune o singură dată în intervalul de 12 luni din cadrul perioadei de valabilitate a certificatului de handicap.

            Beneficiarii îşi pot exprima doar una din opţiunile menționate pe cerere, respectiv:

  1. Acordare gratuitate la transport interurban – acordare de bilete de călătorie pe transportul interurban( CFR, Rutier, Naval);
  2. Decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul – decontarea bonurilor de carburant după alimentarea autoturismelor la Stațiile PECO;
  3. Acordarea bonurilor de carburant pe suport hârtie( BVC) – acordarea de bonuri valorice de carburant(BVC), cu o valoare de 50 lei /bon care ulterior se folosesc la Stațiile PECO pentru alimentarea autoturismului;
  4. Acordarea bonurilor valorice pe suport electronic ( Card Carburant) – emiterea de carduri de carburant, care se alimentează trimestrial, sau semestrial cu sumele cuvenite și se pot folosi DOAR pentru alimentarea autoturismului  în Stațiile PECO;

            EX: – dacă se alege(bifează ) opțiunea de acordare a gratuității la transportul interurban (bilete CFR), nu se  mai poate solicita decont carburant.

  • dacă se alege decont carburant, nu se mai poate opta pentru acordare BVC

La alegerea opțiunii pentru ,, Acordare de bonuri pe suport hârtie (BVC), perioada de eliberare a bonurior se prelungește, având în vedere că DGASPC Sector 4 trebuie să achiziționeze BVC-urile de la unitățile de distribuție a produselor petroliere cu care sunt încheiate contracte de prestare/furnizare a acestor servicii, după parcurgerea etapelor de aprobare ce implică procedura de achiziție publică, conform legislației în vigoare.

 Cererea  pentru exprimarea opțiunii acordarea gratuităţii la transport interurban se depune fizic în  B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, DGASPC Sector 4 – Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1, sau online pe  email: prestațiisociale@dgsapc4.ro .  

Cerere pentru exprimarea opţiunii pentru acordarea gratuităţii la transport interurban sau pentru acordarea de bonuri de carburant pe suport de hârtie, de bonuri valorice pe suport electronic sau pentru decontarea carburantului necesar deplasării cu autoturismul, se poate descărca de aici (  Cerere  Anexa  nr. 1);

PRECIZĂRI

Plata sumelor cuvenite pentru decontul de carburant se face:

–  Semestrial (perioada 01.01. – 30.06. Sem. I și perioada 01.07.- 31.12. Sem.II), în cazul în care certificatul de încadrare în grad de handicap are valabilitate   permanentă.

 Trimestrial sau fracţional (perioada 01.01-31.03. – TRIM. I; perioada 01.04-30.06. – TRIM. II; perioada 01.07-30.09. – Trim. III și perioada 01.10- 31.12. – Trim. IV), ), în cazul în care certificatul de încadrare în grad de handicap este revizuibil, cu  valabilitate  de 12 luni sau de 24 luni.

În situația în care termenul de valabilitate a certificatul de încadrare în grad de handicap expiră în cursul anului, decontarea se face proporțional cu numărul de luni cuprinse între începulul anului și termenul de valabilitate al acestuia.

În cazul în care limitele prevăzute de lege cu privire la suma maximă decontabilă sunt atinse, respectiv pentru persoana cu handicap grav – 1500 lei/an, iar pentru persoana cu handicap accentuat – 750 lei/an , persoana cu handicap nu mai poate solicita decontarea carburantului până la sfârşitul anului.

  1. Decontarea carburantului – pe bonuri de carburant

Decontarea carburantului se face în baza unei cereri de decontare  depusă fizic în  B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, DGASPC Sector 4 – Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1, sau online pe  email: prestațiisociale@dgsapc4.ro .   (cu obligația de a aduce bonurile de carburant în original până la sfârșitul lunii în care se solicită decontarea).

Nu sunt bonuri de carburant în original  – nu se decontează

Cererea se va complete cu toate datele solicitate, atât pe față cât și pe spate

Cererea va fi însoțită de următoarele documente la prima depunere, respectiv: act identitate (copie), certificat de încadrare în grad de handicap(copie), extras de cont (copie), bonuri fiscale combustibil (în original).

            Ulterior la cerere se va adăuga doar bonurile de carburant în original.

           Modelul de cerere se poate descărca aici (Cerere decont Anexa 2).

Cererea de decontare se depune la DGASPC S4, în termen de max. 60 de zile de la data alimentării cu combustibil, însoţită de bonul/bonurile fiscal(e) de carburant, emis(e) de societăţile de distribuţie a produselor petroliere, în original, nedeteriorate, cu data alimentării(vizibilă), cu  ștampila furnizorului de carburant.

           Pata efectivă pentru decontarea carburantului către persoanele îndreptăţite, se face în termen de 60 de zile  de la data înregistrării cererii de decontare.

  1. Acordarea bonurilor de carburant pe suport hârtie( BVC)

Odată  cu exprimarea opțiunii de bonuri valorice  – se va completa și cererea de eliberare a bonurilor valorice pe hârtie(BVC).

        Modelul de cerere se poate descărca aici (Cerere bonuri valorice pe hârtie(BVC)).

         Solicitările de bonuri de carburant și/sau bonurile valorice se vor centraliza lunar, urmând să fie achiziționate de DGASPC Sector 4 de la unitățile de distribuție a produselor petroliere cu care sunt încheiate contracte de prestare/furnizare a acestor servicii, după parcurgerea etapelor de aprobare ce implică procedura de achiziție publică, conform legislației în vigoare. Acest lucru duce la depășirea termenului de 60 de zile.

DE REȚINUT

Bonurile de carburant acordate pot fi utilizate doar în unităţi de distribuţie a produselor petroliere care au încheiate contracte de prestare/furnizare a acestor servicii cu DGASPC.

 Bonurile de carburant pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate pentru care au fost emise.

            Unităţile de distribuţie a produselor petroliere nu acordă rest de bani la bonurile de carburant.

            În cazul pierderii sau furtului bonurilor de carburant nu se acordă altele în schimb şi nu se emit duplicate. Acordarea se poate face doar pentru bonurile rămase neridicate pentru restul perioadei dintr-un an calendaristic.

            Numărul de bonuri de carburant stabilite potrivit legii este acordat de SPSPH proporţional cu numărul de luni calendaristice cuprinse în perioada de valabilitate a documentului de încadrare în grad de handicap.

  1. Acordarea bonurilor valorice pe suport electronic ( Card Carburant)

Această opțiune are două părți, emitere card și alimentare card carburant

Emitere card carburant

Odată  cu exprimarea opțiunii de acordare bonuri valorice  – se va completa și cererea de card carburant, model care se poate descărca de aici( cerere card carburant ).

Lunar, solicitările de bonuri de carburant  se vor centraliza, transmise pentru emitere la  furnizorului cu care  DGASPC Sector 4, a încheiat încheiat contract de prestare/furnizare a acestui serviciu, după parcurgerea etapelor de aprobare ce implică procedura de achiziție publică, conform legislației în vigoare.

După emiterea cardurilor acestea vor fi distribuite la solicitanți, de la sediul instituției, locul  unde s-a depus cererea.

Atenție!!! După data de 15 a lunii următoare depunerii cererii de exprimare opțiune și cerere card carburant, se vor elibera aceste carduri de carburant.

Eliberarea se va face doar beneficiarilor  sau reprezentanților legali, pe bază de act de identitate în original.

Alimentarea Cardurilor de Carburant se va face în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data înregistrării cererii de exprimare a opțiunii.

DE REȚINUT

Cardurile de Carburant pot fi activate de către beneficiar la prima tranzacție prin introducerea cardului în POS.

Cardurile de carburant acordate pot fi utilizate în toate societățile de distribuție a produselor petroliere aflate pe teritoriul României.

 Persoana cu handicap grav sau accentuat poate utiliza cardul de carburant numai prin prezentarea actului de identitate.

            În cazul pierderii sau furtului cardului de carburant, persoana cu handicap grav sau accentuat sau reprezentantul acesteia anunță de îndată DGASPC, care va lua măsurile legale în vederea blocării sau anulării acestuia. La solicitarea persoanei cu handicap grav sau accentuat sau reprezentantului legal al acesteia, DGASPC emite un nou card de carburant, contra cost.

  INSTRUCŢIUNI COMPLETARE ȘI TRANSMITERE DOCUMENTE DECONTARE CARBURANT:

Opţiunea prin care se alege între decontarea transportului interurban este primul document care se completează (pct. II se completează doar dacă cererea se formulează de către reprezentantul legal) acest document se completează o singura data în anul calendaristic, sau la emiterea unui nou certificat de încadrare în grad de handicap.

 Dacă se optează pentru decontare carburant, paşii de urmat sunt:

  1. Persoana cu dizabilităţi în vederea  deplasării, alimentează cu carburant  şi păstrează bonurile fiscale (datate și ștampilate cu ștampila distribuitorului) în vederea decontării carburantului.
  2. Cererea de decontare se depune la Serviciul PSPH/DGASPC Sector 4/sau online, în termen de cel mult 60 de zile de la data alimentarii cu carburant în vederea efectuării călătoriei

            Cererile se regăsesc ca tipizate pe site-ul DGASPC, secțiunea Prestații și Beneficii – Prestații sociale pentru persoane cu handicap –  și se completează astfel:

➢ La pct. I se completează cu datele generale personale.

➢ Pct. II se completează doar dacă cererea se formulează de către reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap.

➢ Tabelul cu bonuri, se completează astfel:

  1. Se menţionează data alimentării cu combustibil în vederea călătoriei, iar la rubrica Nr. Bon fiscal se menţionează numărul bonului fiscal pe baza căruia s-a achiziționat carburantul necesar efectuării acestei călătorii.
  2. se completează prin bifare gradul handicap și suma din bonul fiscal
  3. Se menţionează codul IBAN (contul) în care se vor vira sumele cuvenite.

➢ La Rubrica Anexez,  se menţionează toate bonurile fiscale care au fost menţionate în Tabel.

 Pentru minori, toate documentele se completează de către părintele, tutorele său persoana care se ocupă de creşterea şi îngrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat în baza unei măsuri de protecţie specială, stabilită în condiţiile legii. In cazul persoanelor adulte puse sub interdictie se procedeaza in mod asemenator, cererea fiind completata de reprezentantul legal ( tutore)

 După completarea cererilor, se ataşează toate documentele regăsite la Anexa din cerere şi se transmite întreaga documentație prin oricare dintre mijloacele:

  1. servicii poștale/curierat la adresa: DGASPC Sector 4, Grand Arena Mall (Bulevardul Metalurgiei nr. 12 – 18), etaj 1;

 Atenție! – bonurile fiscale datate și ștampilate se transmit în original;

  1. prin email la adresa: prestatiisociale@dgaspc4.ro;

 Atenție! – și în acest caz, bonurile fiscale datate și ștampilate trebuie transmise în original către DGASPC Sector 4;

  1. fizic prin predare la sediul instituției, fizic în B-dul Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, DGASPC Sector 4 – Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1.

Virarea sumelor cuvenite se va realiza în contul precizat, în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data înregistrării cererii și a documentelor aferente.

       Serviciul Prestatii Socile pentru Persoane cu Handicap

Sediu/Punct de lucru: B-dul  Metalurgiei nr. 12-18, Mall Grand Arena, Et. 1, DGASPC Sector 4 – Relații cu Publicul – SPSPH – ghișeul 1,

– Telefon: 0372919174
E-mail: prestatiisociale@dgaspc4.ro