ACTIVITATE
Serviciul Rezidențial și Management de Caz pentru Persoane Adulte

Serviciul Rezidențial și Management de Caz pentru Persoane Adulte, înființat prin H.C.L. S.4 nr. 30/08.02 2024, prin comasarea Serviciului Management de Caz pentru Persoane Adulte și Serviciului Rezidențial Persoane Adulte.
Componenta Management de Caz pentru Persoane Adulte asigură:
– implementarea managementului de caz pentru persoanele adulte încadrate într-un grad de handicap, aflate în familie, conform Ordinului 1218/2019 pentru aprobarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități.
– coordonarea și monitorizarea activității asistenților personali, angajați pentru persoana (copil sau adult) încadrată în grad de handicap grav cu asistent personal, conform prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
Persoanele adulte încadrate într-un grad de handicap aflate în familie, având în implementare un plan individual de servicii și alte măsuri, care dețin un certificat de încadrare în grad de handicap valabil și au domiciliul legal pe raza sectorului 4 sunt beneficiarii utilizării metodei managementului de caz.
La nivelul D.G.A.S.P.C. Sector 4, semnalarea se face astfel:
-prin solicitare scrisă – persoana cu dizabilități sau după caz, reprezentantul legal formulează o sesizare scrisă pe care o transmite prin poştă, e-mail sau la Serviciul Relații cu Publicul DGASPC Sector 4;
-autosesizarea profesioniştilor din cadrul Serviciul Rezidențial și Management de Caz pentru Persoane Adulte;
-referire din partea unei instituții publice sau private sau a altui serviciu din cadrul D.G.A.S.P.C Sector 4.
Corpul asistenților personali
Activitatea managementului de caz se adresează asistentului personal, angajat pentru persoană încadrată în grad de handicap grav (copil sau adult) și pentru persoana cu dizabilități pentru care acesta asigură activități de supraveghere, asistență și îngrijire, în baza planului de abilitare – reabilitare a copilului cu dizabilități / programului individual de reabilitare și integrare socială pentru adultul cu dizabilități și a planului individual de servicii pentru persoana cu handicap.
Persoana adultă cu handicap grav/copilul cu handicap grav are dreptul la angajarea unui asistent personal, în baza evaluării sociopsihomedicale și a opțiunii exprimată prin cerere scrisă de către acesta sau de către reprezentantul său legal.
Nu pot deține calitatea de asistent personal persoanele care beneficiază de concediu pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 7 ani;
Persoanele încadrate în grad de handicap grav, care au și calitatea de pensionari de invaliditate, încadrați în gradul I de invaliditate, pot opta pentru îndemnizația de însoțitor prevăzută de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, sau pentru angajarea unui asistent personal.
Lista documentelor necesare pentru angajarea ca asistent personal:
1.Opțiunea persoanei încadrată în grad de handicap grav cu asistent personal/reprezentantului legal pentru angajarea unui asistent personal;
2.Certificat de încadrare în grad de handicap grav cu asistent personal;
3.Anexele certificatului de încadrare în grad de handicap;
4.Tutelă/curatelă (după caz);
5.Acte medicale (certificat medical de tip A5, scrisoare medicală, referat medical);
6.Talon de pensie și decizie de pensionare (copii);
7.Certificat de căsătorie/ deces/ sentință de divorț/ (după caz);
8.Acte de identitate (copii);
Corpul asistenților personali profesioniști
Asistentul Personal Profesionist este persoana fizică atestată în condițiile legii care asigură prin activitatea pe care o desfășoară la domiciliul său, îngrijirea și protecția adultului cu handicap grav sau accentuat pe baza nevoilor individuale ale acestuia, în condițiile Legii 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată cu modificările și completările ulterioare.
Beneficiarul acestui tip de serviciu social este adultul cu handicap grav sau accentuat care nu dispune de spațiu de locuit, nu realizează venituri ori realizează venituri de până la nivelul salariului mediu pe economie.
Îngrijrea și protecția persoanei adulte cu handicap grav sau accentuat se asigură de către asistentul personal profesionist altul decât soțul, soția sau rudele în linie dreaptă.
În conformitate cu Ordinul 1069/2018 privind aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii și protecției adulților cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist, principalele atribuții ale serviciului sunt:
-identifică asistenții personali profesioniști în corelare cu nevoile de îngrijire și protecție ale persoanelor adulte încadrate în grad de handicap grav sau accentuat;
-desemnează un responsabil de caz pentru fiecare adult cu handicap grav sau accentuat pentru care s-a dispus măsura de protecție la asistent personal profesionist;
-efectuează prin responsabilul de caz vizite lunare sau cel puțin trimestriale la domiciliul asistentului personal profesionist;
-asigură monitorizarea și controlul activității asistentului personal profesionist în care opinia adultului cu handicap grav sau accentuat este obligatoriu ascultată și consemnată.
Componenta Rezidențial persoane adulte asigură accesul persoanelor adulte / vârstnice / cu dizabilități la servicii sociale de tip rezidențial și are principalele atribuții:
-identifică şi facilitează accesul persoanelor vulnerabile din sectorul 4 la instituţii specializate, în acord cu nevoile individuale identificate;
-efectuează anchete sociale pentru găzduire în instituţii rezidenţiale publice sau private din București sau din alte sectoare/judeţe cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, implicit cu avizul acestora, anchete sociale la domiciliul persoanelor cu dizabilități, adulte/vârstnice/dependente în vederea instituționalizării/menținerii instituționalizării;
-întocmește Grila de evaluare medico-socială a persoanelor care se internează în unități de asistență medico-socială cu propunere de găzduire;
-întocmeşte Fişa de evaluare socio-medicală (geriatrică) pentru fiecare persoană vârstnică, care a solicitat acordarea serviciilor sociale în centrele rezidențiale/căminele destinate persoanelor vârstnice;
-efectuează anchete sociale pentru persoanele adulte cu dizabilități / vârstnice domiciliate în fapt pe raza administrativ-teritorială a sectorului 4, la solicitarea diverselor instituţii;
-monitorizează calitatea serviciilor oferite în cadrul centrelor de tip rezidenţial din cadrul centrelor rezidențiale cu care D.G.A.S.P.C. Sector 4 colaborează;
– realizează toate demersurile privind acordarea / suspendarea / încetarea serviciilor sociale;
-întocmește documentația necesară referitoare la obligaţiile de plată care reprezintă contravaloarea cheltuielilor serviciilor sociale acordate în sistem rezidenţial, pentru beneficiarii instituţionalizaţi în centrele rezidențiale din cadrul furnizorilor de servicii sociale privați.
-soluţionează sesizările venite din partea instituţiilor/organizaţiilor/terţelor persoane cu privire la situaţiile de dificultate/de risc ale persoanelor adulte;
-sprijină soluţionarea cazurilor persoanelor adulte cu dizabilități/vârstnice, colaborând cu alte instituții în vederea clarificării situaţiei beneficiarilor ce trebuie instituţionalizaţi;
-în colaborare cu serviciile de Autoritate Tutelară din cadrul primăriilor locale/județene, sprijină persoana asistată pentru stabilirea reprezentantului legal, când acest lucru este necesar pentru reprezentarea intereselor sale;
-colaborează cu furnizorii de servicii sociale private conform legislației în vigoare.
Documente necesare în vederea întocmirii dosarului de găzduire în centrele rezidenţiale din subordinea D.G.A.S.P.C. Sector 4:
- Cerere din partea solicitantului sau reprezentantului legal (tutore, curator);
- Declaraţie pe proprie răspundere a solicitantului din care să reiasă că nu are copii sau întreţinători legali. În cazul în care aceştia există trebuie să prezinte o declaraţie pe proprie răspundere cu motivele pentru care nu pot îngriji persoana adultă şi să prezinte acte doveditoare (nu este permis în aceste centre accesul persoanelor care au contract de întreţinere sau orice act juridic încheiat între părţi din care să rezulte fără echivoc intenţia de a se obliga la întreţinere, decât în condiţiile suportării costului mediu lunar al cheltuielilor stabilit prin H.C.L. sector 4 de către aparţinători sau de către cei obligaţi la întreţinere);
- Documente medicale din care să rezulte că s-au efectuat analizele medicale: RBW, radiografie pulmonară cu interpretare, test SIDA/HIV (pentru persoanele cu vârsta până la 65 ani), examen coproparazitologic, examen coprobacteriologic, analize uzuale de sânge, adeverinţă medicală în care să se precizeze că persoana adultă nu suferă de boli infecto-contagioase;
- Adeverinţă de venit impozabil (act de stare materială/financiară de la Circa/ Administraţia Financiară, Direcţia Taxe şi Impozite Locale);
- Copii ale actelor de identitate ale persoanei ce doreşte internarea şi ale persoanelor obligate la plata contribuţiei conform legii soţ, soţie, copii, reprezentant legal sau persoană obligată la întreţinere în baza unor acte legale) – Certificat de naştere, certificat de căsătorie, hotărâre de divorţ, deces, dispoziţie de tutelă sau curatelă acolo unde este cazul, etc;
- Adeverinţe de venit ale aparţinătorilor şi ale membrilor familiei acestuia (necesare pentru stabilirea contribuţiei de întreţinere ce revine acestora potrivit legii);
- Ultimul talon de pensie dacă este cazul;
- Investigaţii paraclinice solicitate, după caz ;
- Documente doveditoare ale situaţiei locative (copie act spaţiu: copie contract de vânzare-cumpărare, copie act de donaţie, copie act moştenire, copie contract de închiriere, după caz);
- Copia documentului care atestă încadrarea în grad de handicap (dacă e cazul);
Legislație:
– Hotărârea nr. 797/2017 din 8 noiembrie 2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare ale serviciilor publice de asistenţă socială şi a structurii orientative de personal, cu modificările şi completările ulterioare;
– Ordinul 82/2019 pentru aprobarea Standardelor specifice minime de calitate obligatorii pentru serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi, Anexele 1-2 și 6;
– Legea nr. 448/2006, republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
– Legea nr. 292/2011 a Asistenţei Sociale cu modificările şi completările ulterioare;
– Legea nr. 100/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul asistenţei sociale, precum şi pentru completarea Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România şi pentru modificarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului;
– Ordinul 1218/2019 pentru aprobarea standardelor specifice minime obligatorii de calitate privind aplicarea metodei managementului de caz în protecția persoanelor adulte cu dizabilități;
– Ordinul nr. 1069/2018 privind Standardele minime obligatorii pentru asigurarea îngrijirii și protecției adulților cu handicap grav sau accentuat la asistent personal profesionist;
– Ordinul nr. 2489/2023 pentru aprobarea Standardelor minime de calitate privind managementul de caz în serviciile sociale acordate persoanelor vârstnice;
– Legea nr. 17/2000, privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
-Ordinul nr. 29/2019, privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi pentru serviciile acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinelor sociale – Anexa 1;
– Ordin nr. 82/2019, privind aprobarea Standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu dizabilităţi – Anexele 1 și 2;
– Hotărârea nr. 886/2000 pentru aprobarea Grilei naţionale de evaluare a nevoilor persoanelor vârstnice;
– Hotărârea Guvernului României nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor – cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
– Hotărârea Consiliului Local Sector 4 nr. 310/05.12.2018, privind aprobarea Metodologiei de internare în cadrul Centrului Medico-Social „Sfântul Andrei” din subordinea Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sector 4;
-Hotărârea Guvernului României nr. 426/2020 din 27 mai 2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;
-Hotărârea nr. 1253/2022 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 426/2020 privind aprobarea standardelor de cost pentru serviciile sociale;
Date de contact:
Bulevardul Metalurgiei Nr. 12-18, Mall Grand Arena, etaj 1, sector 4, Bucureşti
e-mail: management.adult@dgaspc4.ro
telefon: 0372919034
e-mail: rezadult@dgaspc4.ro
telefon: 0372919202
